Friday, November 6, 2009

RaHsiA...HaTi.... PeNcipTaAn TeRaGunG...



Assalamualaikum wbt.& salam ceria...


emm...tajuk hari nie..rahsia hati...sebenarnye...tak tau nak letak entri pe...tapi tetibe teringat lagu CT ...biarlah rahsia...jd letak r tajuk rahsia hati..


Hati...yang menyimpulkan erti gembira & duka..

Hati...yang memberikan gerak balas emosi..

Hati....yang mencurahkan rasa kasih & benci..

Hati jua yang membawa seribu kenangan manis & pahit..

tanpa hati...apalah rasenye ye??


emm...hati juga sentiasa diuji...kadang ia rapuh...kadang ia tegar...utuh dimana ia berdiri..

hati sering terguris..bila rasa disakiti & dikhianati... ada juga rasa bebas & gembira...bila sentiasa dipuji & disayangi...


Hati...jualah yang mencucuh emosi..meledakkan tawa..menitiskan airmata...

Em....hati...kuatlah seteguh hati Sumayyah..

andai tidak semua..biarlah sekelumit cuma...

agar ku bisa...meneruskan perjuangan ku..

yang kadangkala aku akan jatuh..

dan kadangkala aku akan dilambung...

teguhkan hati ini untuk Pencipta..

Mendambakan diri ...seperti Siti Hajar..

demi segumpal harapan..

mencari Keredhaan Ilahi..

meniti hari yang kian sepi..

dalam menyusuri jalan yang gempita..

Mencari Nur Ilahi...


Salam...

Rahsia hati hanya Ilahi yang mengetahui....

Tuesday, September 29, 2009

Petunjuk Cinta TerAgung.......... :)




Salam ... kadang2 hidup nie tak seperti yang kita jangkakan... emm... Tinta ku ini ingin bermadah...
kurasakan hidupku mungkin tak lama..
entahlah... sebab semenjak akhir2 nie...
mati yang banyak bermain di minda ku...

sejak ku pernah bermimpi sekumpulan manusia
datang ke rumah ku... dengan membawa dulang...
mereka yang hadir berpakaian serba putih...
datang dengan ada seorang lelaki lengkap berpakaian putih dan bersampin putih..
meminta kebenaran dari umiku untuk menyunting aku...
lalu umiku bertanya pada ku...apakah kau bersetuju..
namun aku memberontak mengatakan tidak...kerna ku merasakan
masanya belum tiba untuk ku berfikir kearah itu... aku masih mahu menghabiskan pelajaranku...
itu yang ku jawab pada umiku..
namun tetamu yang datang tidak menghiraukan ku..
lalu mereka masuk dan membuat bulatan sekelilingku ini...
sehinggakan rumahku penuh dengan kumpulan tersebut..
terus aku tersedar... mengucap panjang...Kemudian pagi nya...ku ke tempat kerja..
umi ku pula bermimpi..
arwah ayah ku datang bersama seorang lelaki..
berjubah putih...
datang mengetuk pintu..
lalu umiku bangun..
dan membuka pintu... terkejut kerana ayahku pulang kembali...
umi ku berkata .... telah lama kau pergi...baru pulang ke??/
Arwah ayahku menjawab...tidak hanya datang untuk menjemput dia (menunjuk ke arahku) ...
lalu umiku menangis mengatakan jangan kau ambil die dari umi...
umi terus menangis teresak2 ...lalu tersedar...
tengahari tu...aku balik untuk berehat dirumah..
ketika itulah umi ku bercerita padaku...
Entahlah...
kadang2 aku rasekan masenye pasti tiba...
kerana Janji Allah.. mati itu pasti ....
Ya Allah doaku moga kau tabahkan hati keluarga ku..
untuk terus berjuang dimuka bumi Mu..
mencari sisa-sisa kedamaian..
memberi kekuatan dari Zat Mu...
Ya Allah.. kau limpahkan rezeki kepada keluarga ku..
moga umiku tidak menanggung beban yang berat lagi..
andai masanya telah tiba...
untuk aku bertemu dengan Mu...
Kau akhirilah pemergianku dari keluargaku
dengan penuh keredhaanMu..
Ya Allah.. aku terlalu rindukan ayahku...
moga aku dipertemukan dengan abah ku...disana...
Umi...andai diri ini pernah bersalah...
ku mohon agar umi halalkan segalanya..
air susumu yang mengalir dalam tubuh ini..
memberi ku kekuatan untuk ku menongkah kehidupan ini..
agar dapat ku balas segala pengorbananmu..
ku yakin Allah Maha Menyayangimu..
Andai ini tinta ku yang terakhir..
buat kakak dan adik yang ku sangat sayangi dunia dan akhirat..
Dikau jagalah umi dengan setulus hati murni mu..
kerna ku yakin...
Allah ciptakan dirimu untuk berbakti
pada yang telah membesarkan mu...
Hargailah sebuah perhubungan
kerana ia hadir sekali....
dan akan pergi bila tiba masanya...
Umi... anakmu sayang umi...
Doakan anakmu tenang disana nanti...
hati ini berat untuk tinggalkan umi..
namun ...hati ini jua rindukan abah dan Pencipta kita...
moga umi terus cekal membesarkan anak2 mu...
Janganlah terus bersedih umi..
Allah mengetahui bahawa hatimu kuat...
Sekian, tinta dari anakmu...
Sayang umi dunia dan Akhirat..





Tuesday, August 25, 2009

TAUTAN KASIH....

Monday, August 24, 2009

HAMPARAN HATI INI......


Salam semua...Bulan Ramadhan menjelma lagi....kali ini...banyak yang perlu kita pelajari..

dari lahirnya sebagai seorang khalifah sehingga perginya sebagai seorang pejuang...

baru2 nie saya baca berita tentang pemergian Allahyarham Ustaz Asri...beliau juga adalah bapa saudara kepada sahabat karib saya...mase bace tu...cam tak caya...Beliau pergi jua...tetibe hati nie sayu je... teringat pada Arwah Ayah...Abah...kadang2 pemergianmu aku tangisi...kerana kau pergi...diwaktu aku memerlukan mu...untuk menghadapi dunia yang penuh pancaroba...namun aku mengerti ...pergimu adalah demi Penciptamu...

Doaku..agar dikau bersemadi dengan tenang...Ya Allah...kau limpahkanlah keberkatan kepada ayahku...selama die pernah mendidik kami menjadi insan yang mengenalMu...tetapkan hati kami...cekalkan jiwa kami...moga Nur Mu sentiasa dalam hati kami...

emmm...nak cite pe ye hari nie???? Alhamdulillah selama 2 hari berpuasa...kiteorang sempat solat terawikh kat masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta...mase solat terawikh...rase cam sekejap je...tapi tengok jam...dah kat kul 10...MasyaAllah...Allah telah memudahkan urusan kami...

kekadang teringat pula mase kecik2 solat kat RB dulu... mase solat ramai2....sayu je hati..bile masuk ramadhan..

orang yang datang beri derma sume ade keluarga...kiteorang ...hanya mampu tengok je...Orang luar maybe nampak kiteorang cam kaye..cos...ramai orang datang beri derma...hakikatnya hanya Allah yang Maha Mengetahui..bagaimana hati seorang anak yang merindui..belaian seorang ayahnya...n bagaimana perasaan mak kiteorang yang terpaksa berpisah dengan anak2 demi untuk menjadikan anak2nye terbela kerana kesempitan hidup yang melanda...benarlah telahan mereka yang memahami...Keceriaan senyuman bukan bermakna kegembiraan dihatinya... Emm..sejak tu...diri ini bertekad...agar segala ilmu yang diberikan dan dicurahkan...akan ku himpun untuk ku jadikan pedoman dan bekalan...dalam menghadapi hari muka... mase kecik2 dulu ...teringat kat adik... die kecil lagi...tapi kiteroang dah kene belajar berdikari sendiri..basuh baju sendiri.. kemas katil sendiri...

Pesanku pada semua....jika bersama dengan anak2 yatim/piatu...kasihanilah mereka seperti mana kamu mengasihani anakmu atau saudaramu...mereka juga insan yang punya hati dan nurani..bukan hanya wang yang dipinta...cukuplah sekadar menghargai mereka dan tidak mencaci...kerana kadang2 mereka ini lebih terase berbanding insan yang punya keluarga....Pengalaman hidupku ini...akan ku semat ...dan ku ingati...agar bila ku menjadi orang yang punyai segalanya...ku akan bantu mereka..hadapi dunia yang penuh kepura-puraan...

emm..... dunia..hanyalah singgahan semata...akhirat yang damai ku cari jua....

Monday, August 10, 2009

KETUKAN MINDA- DAKYAH MUSUH ISLAM...







(BERHATI-HATI DENGAN PAMPLET SEPERTI INI- DAKYAH KRISTIAN)

Salam.. heheheh.. tinta kini bermadah..
"Tuhan..usah bebankan kami...
dengan bebanan yang berat,
seperti yang pernah kau berikan ,
kepada umat yang terdahulu kami, "
lontaran alunan suara dari kumpulan nasyid tanahair (maap ya...lupe sape nyanyi..hahahaha..)
emmm... bile masuk ofis nie...selalu berdebar2...maybe sebab diri nie tak besekan diri lagi kot..dapat pulak bos berlainan jantina..huhuhu.. okey...tamat..
so...nak cite pe ek?? emm.. hah...baru teringat...semalam dapat satu pamplet ..
tentang ISA (yesus) yang didakyahkan oleh kristian..mereka sekarang dah jadi semakin berani nak menyebarkan fahaman mereka lagi-lagi untuk membawa orang2 melayu murtad... Walya u zubillah...
so nie die dahyah yang mereka sampaikan...
buat semua,..berhati-hatilah...dunia kian menuju ke akhirnya..
dimana Islam tidak diamalkan dengan sebenar-benarnya...sekadar menjadi taruhan nama..
tetapi musuhnya..berlumba-lumba memurtadkan penganut Islam yang lemah imannya...
Tetapi mereka tidak mengetahui yang tiap yang Allah cipta kan...Dia lebih mengetahuinya...
Takbir...Allah hu Akbar..Allah hu Akbar...Allah hu Akbar....
Maha suci Engkau Mencipta Alam ini....
kuatkan lah iman umatmu dalam mendepani musuh agamamu...
jadikan iman ku sekebal AlQuran mukjizatmu...
peliharalah akhlak umatmu agar menjadi setabah para nabi & rasulmu...
moga hidup dan matiku ini dalam agamamu...Ya Rabbul Alamin....

Keluhuran Alam...


yang pasti....ketentuan nya nanti...suatu hari kan terbukti...hehehehe..

ayat intro dulu...

nape ea??cos hari nie baru masuk keje ...setelah 2 minggu bercuti...1 minggu cuti tanpa rekod..

amik exam...Perh...nak nangis pun ade...susah gilenye susah... lagi-lagi hari subjek pengurusan kerjaya..yang yang disuruh baca...yang plak yang keluarnye...waaaaaaaa...pastu last nye exam..

organisasi n masyarakt.. mase tu tengah ade kursus kat bukit tinggi...perh...bertolak kul 6 pagi..

kene lak lalui jalan yang penuh kesukaran.. berliku-liku...mase bawa kete...rase cam berpusing2 , maklum r bawa kete nasional..bukan bawa alphard..hehehe... tapi bile renung balik...sebenarnye pe yang Allah jadikan kat dunia nie banyak sebabnye...antaranya membuatkan kita membuka minda ...

dunia nie tidak lah sesukar yang disangka dan tidaklah semanis yang diharapkan..makenye...

sentiasalah HUSNOZON...heheheh...so ..kite mulakan dulu..cite2 nan indah untuk picisan diari ini..

emm... pe ye??/ selalu camtu...bile nak mule cite ...jadi blur plak...

k...nanti dah ade idea...noted balik kat sini...hahahahahha...hidup adalah seperti mana yang anda impikan....BYE...HUSNOZON ALWAYS...

Wednesday, July 22, 2009

Coretan dunia ini...

OH DUNIA INI
PENUH KEPALSUAN
OH MUNGKINKAH TIADA KEIKHLASAN
APA KAH INI SUATU PEMBALASAN
KU SEDAR KEBESARAN MU TUHAN
AKU BAGAI SORANG KEMBARA JALANAN
TERUMBANG-AMBING DILAUTAN GELORA
MENCARI KEBAHGIAAN DAHAN UNTUK MENUMPANG KASIH
MUNGKINKAH SURATAN HIDUP TAK SELALU KESERONGAN
HATI MEMBEKU MENGINGATKAN KATA JANJI MANISMU..
KU DI LAMBUNG ANGAN-ANGAN BELAIAN KASIH SUCI DARI MU.
OH KEJAM NYA
LIDAH TIDAK BERTULANG , UCAPAN CINTA MENGHIRIS KALBU
KU KAN PERGI MEMBAWA DIRI CINTA DIHATI TERKUBUR LAGI
TIDAK KU FAHAMI MENGAPA TERJADI PERISTIWA PAHIT
MENGGURIS HATI, JALANAN HIDUP INI
SUDAH TERTULIS KU TEMPUHI DENGAN KESABARAN
KU SEDAR KEBESARAN MU TUHAN
(petikan lagu : Janji Manismu, Aisyah 1990)..
huhuhuhuhu..
menyentap jiwa bace..


Tu baru cite bab lagu aisyah..
belum lagi siti..hahaha..
n my favourite song ...inteam..hehehehe...tangkap syahdu..
emm..hari nie sambung balik cite g perhentian..
Hari ke -2 ..
lagi shock.... best sangat!!!!..
meredah lautan yang penuh gelora...(ahak..cam kite lak yang bawak)... hohoho..
merentasi laut china selatan...padahal g sebelah pulau je...
ke pulau redang...sebelum tibe kat sane..kami merentasi pulau lang tengah..
jap ea...nie gambar nye...

hehehe... nampak indah kan...ciptaan Allah memang sempurna...
Subhanallah...sangatlah cantik...
tu belum sampai lagi..
dari kejauhan pun dah memukau mata yang memandang..
apatah lagi tiba di pesisiran nya...
sungguh mengkagumkan..
Allahuakbar...Allahuakbar...

nie dari jauh...
jap..
zooom..satu lagi..
mesti tangkap cintannye...


nie r yang dapat dizoomkan..
cantik dan sempurnakan?? air bergelora mengikut arus angin...angin pula bertiup segar ke muka...(jawapannye..hitam r...)...heehehehe...k..
camtu r sikit...
nanti sambung lagi...tetibe beku lak otak nie...
nak cetuskan cite... maklumlah r baru balik dari kelas malam tadi.. kene lak present sorang2...nasib baik lecturer best..siap tanye nak berape markah..jawabnye nak sume..alih2 kene sound check..dah present lambat tolak r satu..dapat r 4/5..huhuhu..okey r tue...k...
akhir kate..HUSNOZHON ALWAYS.... :)

Tuesday, July 21, 2009

Lambaian pulau Perhentian.

Salam...huhuhu.. sambungan ...nak tengok video kat perhentian yang lagi menarik...jap ea...

nak cite tentang keseronokannye??hehehehe.. sangatlah seronok.. hari pertama ...g nyelam kat area pulau perhentian.. kat perhentian besar... pastu g perhentian kecil... pastu g long beach.. 3 tempat dalam satu hari...naik semput nak bernapas dalam air.. hahaha.. SubhanaAllah.. sangatlah cantik.. kat dasar laut ... batu karang berwarna-warni sampai teruja nak sentuh..tapi punye r sengal..g sentuh dengan kaki..maka berdarahlah ia...baru ku tahu..benarlah kate pepatah..yang cantik itu kadang2 sakit untuk disentuh..hehehehe..paham2 je r... lebey kurang r... jap..ni gambar nye...
eheheheh..cantikkan....jawabnye.. SubhanaAllah...
Allah Maha Kaya...seronok sebenarnye bile dapat hayati cantikkan dunia ini...jap nyanyi sikit..
oh dunia ini...penuh kepalsuan..ceh..sikit je hafal..nyanyian aisyah...hahahahahaha.. jap ade lagi gambar best... yang kat seb
elah nie long beach... perh... ikan..gedek2 je kat sebelah badan.. hahahaha...pastu kan...kiteorang pun balik...
habis r episod satu hari di perhentian....

Kenangan terindah...hehehehe...


video

Salam..huhuhu...kehidupan adalah seperti apa yang anda impikan... hargailah ia...wakakakah..
ayat cam poyo je..padahal hari nie bos bagi keje cam dah nak mereng pale nie dibuatnye..
jenuh dah mencari kat mane r bos letak file yang die nak ...tapi dah ke malam cari..tak jumpe 2..
akhirnya..ku angkat kaki..ku chaw jua...huhuhuhu.. dah abaikan yang tu... bese r...kadang2 langit tak selalu cerah..mendung akan berlalu jua...terima lah seadanya.. k..kembali pada cite asal... huhuhuhu.. kebestan semasa pergi ke pulau perhentian. selama 3 hari.. sangatlah seronok...huhuhuhu.. tak terkata n tak terluah untuk dibicarakan... yang pastinya ...negara kita banyak tempat yang menarik..ambil lah masa untuk menghayati keindahan alam. sebabnye...hehehehe.. Malaysia..banyak untuk dilawati ..banyak lagi untuk diterokai...so..kite mulakan dari hari pertama.. setibanya di kuala besut.. g solat subuh dulu.. pastu duk kat beranda sebelum dijeti.. Subhanallah... indahnya lautan di Malaysia...jap ea...nie gambar nye...

Tuesday, July 14, 2009

Hari yang gembira..


salam... huhuhu.. hari nie...hari yang gembira... sebabnye...hehehe... seronok bile dapat jelajah negeri2 dimalaysia.. sape sangka...negara kita banyak tempat untuk dilawati dan banyak lagi untuk diterokai...

kenape ea??huhu... nie nak cite pengalaman g perhentian...

tapi hari nie cam busy sikit.. nanti r saye cite ...hehehe...saje buat saspen je... emm... okey...bye... Husnozhon always...:)...

Thursday, May 21, 2009

Luahan hati ini

Em...ntah r..hari nie cam sedey banyak..bukan sikit2 lagi.. dapat plak bos yang sentiasa emosi tak terkawal.. pagi2 lagi dah kene marah.. huhuhu... rase cam nak nangis pun ade.. tadi pun mase officer tanye.."bos awak tu buat hati saya yang bersih nie dah naik menyampah"...perh..lagi r tersentap jiwe nie..kepala dah pening gile..sakit tahap gaban...suria perkasa hitam pun tak macam tu bile tengah tekanan..tapi nak wat camne lumrah hidup pun..yang atas akan berkuasa ..yang bawah akan dipijak2nye..hahahahahaha inilah dunia..bos tu mereng ke pe?? eii.. kalo camnie r hari 2..mau pening kepala nie..ntah 2 dapat migrain pastu.. Minta dijauhkan tuhan.. tapi teringat plak kate2 lecturer dlu mase belajar kat ceruk kg. die kate kalo kite ade masalah..luahkan kat Allah..kerana Dia maha mengetahui..tapi sebagai manusia ada banyak cara juga untuk tenangkan hati ... antaranya bacalah quran.. tapi lecturer nie bagi satu petua..die kate kalo kite marah sangat...tulis kat kertas...segala isihati kite... pastu keronyokan n buang dalam tong sampah..huhuhu bile pikir balik..mak ai..letih r nak menulis...hehehe.. tapi nasib baik tangan nie memang ligat kat key board..so amik inisiatif..gunekan teknologi..so tercerita r kat sini...emm..sekarang Alhamdulillah dah okey.. Umi kate kalo tengah bersedih..banyak2 ingat Allah.. ada satu ayat nie..
dari surah Al Imran ayat 173.. kite kene sentiasa amalkan..kerana dari Allah kita datang, dan kepadaNya jualah kita berserah...okey..itu saya..
Husnozhon always....salam..